2. Souvenirs from Holland/ Bernhard Drukker



Week 2: 4-11 januari 2004
Curator: Jan Turkenburg


52 weeks (2004) 02 Souvenirs from Holland/ Bernhard Drukker by Splogman´S World on Mixcloud

 

1. Productie van het V.V.V. 
Kant A. 1. Straatorgel: Wals Medley 7. Straatorgel: Ik hou van Holland - Kant B.1. Het oudste carillon van Nederland: My Bonny / For he's a jolly good fellow 7. Straatorgel Mars medley: Koning Voetbal / K.L.M. mars / Stadion mars Deze LP dateert van rond 1973. Dit valt op te maken uit de opmerking van de verteller dat het Van Gogh Museum "under construction" is. Het museum ging namelijk in dat jaar open. Verder lever ik u in vol vertrouwen over aan deze keurige gids, voor meer informatie over het Amsterdam van de jaren 70. De naar mijn menig minder interessante deuntjes tussen de gesproken teksten in heb ik er uitgeknipt. Van "de achterkant": "Verrassend Amsterdam - Europa's beste toegangspoort. Amsterdam is het knooppunt van routes naar iedere hoek van het Continent en iedere hoek van de wereld. Kom over zee, over de Rijn, per spoor, per snelweg. Kom door de lucht. Amsterdam is gemakkelijk te bereiken, makkelijk om vanuit te reizen. En leuk om te bezoeken. Dit zijn de geluiden van Amsterdam - levende herinneringen van een verrassende stad."  

Production Amsterdam Tourist Office (V.V.V.) 
Side A. 1. Streetorgan: Waltz Medley 7. Streetorgan: Ik hou van Holland (I love Holland) - Side B.1. The oldest Carillon of Holland: My Bonny / For he's a jolly good fellow 7. Streetorgan March medley: King Footbal / K.L.M. March / Stadion March This LP must be produced round 1973. One can tell because the guide says that "The Van Gogh Museum is under construction". In 1973 The Van Gogh Museum opened it's doors. For more information about Amsterdam in the seventies I can leave you in the reliable hands of the gentleman on the record. The tracks in between the spoken wordn were filled with less interesting music. So I've cut that out. From the backside: "Surprising Amsterdam - Europe's finest gateway. Amsterdam is at the hub of routes to every corner of the Continent and every corner of the world. Come by sea, by Rhyne, by rail, by superhighway. Come by air. Amsterdam is easy to reach, easy to travel from. And fun to visit. Here are the sounds of Amsterdam - vivid memories of a surprising city. 

 


2. "Stadsbeiaardier Bernard Drukker op het carillon van de Munttoren in Amsterdam en het stads theaterorkest onder leiding van Lex van Weren" Hier botsen twee totaal verschillende muzikale werelden. Ik moest zelf éven wennen.

Hear two unrelated musical worlds coliding. "City Bell-ringer Bernard Drukker on the carillon of the Munt Tower in Amsterdam and the City Theatre Orchestra directed by Lex van Weren"
kant 1
Blue Skies
Pennies from Heaven
O sole mio
By the light of the silvery moon
Moonlight and roses
kant 2
Au clair de la lune
My blue heaven
Blue moon
Sail along silv'ry moon
Over the rainbow
It is only a paper moon
3. Bernard Drukker - La Comparsa
Sommige dingen moet je voor zichzelf laten spreken. Echter, Bernard Drukker (1910 - ?) is een belangrijke figuur geweest voor het onderwijs op het electronisch orgel. Hij introduceerde het instrument als hoofdvak op het conservatorium. Hij maakte al zijn arrangementen zelf en deze versie van La Comparsa (E. Lecuona) heeft hij opgenomen in 1968 op het radio-concert van de Nederlandse Radio-Unie (voorloper van de NOS). Dit in de V.S door de firma Möller Organ Compagny gebouwde "transportabele" orgel was destijds qua omvang en mogelijkheden één van de grootsten ter wereld en stond in de Tesselschade kerk in Hilversum. Drukker laat hier veel van de klankmogelijkheden horen.

Sometimes recordings just speak for themselves. However, Bernhard Drukker (1910 - ?) has played an important role for the dutch electronic organ education. He introduced the instrument at the dutch conservatoria (music academies). He wrote all of his arrangements himself and this version of La Comparsa (E. Lecuona) was recorded in 1968 on the radio-concert organ of the National Dutch Radio, which was built in the U.S. by Möller Organ Compagny. This "transportable" organ was one of the largest in the world. In this song Drukker demonstrates many of the sound possibilities. 

1. flautobio 1



Week 1: 28 december 2003 - 4 januari 2004
Curator: Jan Turkenburg



My personal history in flute playing and composing, including my first recorded public appearance as a child, pieces for flute and guitar that I wrote and recorded with my friend Emiel Janmaat on acoustic and electric guitar. 
 
En dan komt het moment dat je met de billen bloot moet. Ik vraag het van jullie, dus zal ik zelf eerst het goede voorbeeld geven.


Waar waren we gebleven? Oh ja, ik was dus gek van muziek en ik was onder de indruk van het jongerenkoor. Op regenachtige zondagmiddagen, leerde mijn vader mij eenvoudige melodietjes met de (hele!) rechterhand op de piano. De les, boer daar ligt een kip in 't water, kan ik me hiervan nog goed herinneren. Toen op school werd gevraagd wie er op blokfluitles wilde bij Meester Hans (jawel, de fluitist van het jongerenkoor...), stak ik uiteraard direct mijn vinger op! Meester Hans was de enige bij wie de vóórnaam achter de titel "meester" kwam. Zijn achternaam was namelijk Meester en ... jullie begrijpen het. Na een paar maanden was ik al goed genoeg om met mijn nichtjes Erna (blokfluit) en Marga (klavecimbel) tijdens het dertig jarig huwelijksfeest van opa en oma op te treden. De liedjes kwamen uit "Mijn eerste blokfluitboek" van James Arden en mijn vader had voor Marga een klavierbegeleiding verzonne(oeps, nu doe ik het zelf ook!) eh, geschreven. Eén keer oefenen in Amstelveen en één keer in Vinkeveen en we waren er helemaal klaar voor.

We slaan nu even een paar hoofdstukken over, omdat ik op dit moment geen musiceer-opnamen van de tussentijd heb.
Ik ben nu 15. Hans Meester heeft mij ruim een jaar geleden ingewerkt als opvolger, dat ging zo: nadat ik een jaar lang zijn oude dwarsfluit had mogen lenen om zelf de omschakeling van "blok" naar "dwars" te maken en ik in die tijd vrijwel niets had uitgevoerd, stond hij ineens op de stoep: Jan moest maar eens laten horen hoe het er dwarsfluitsgewijs voorstond. Met een vuurrode kop speelde ik uiterst moeizaam de toonladder van C. "Prima" zei Hans, "aanstaande zaterdagavond speel je met mij mee in het jongerenkoor, want binnenkort ga ik verhuizen en dan neem jij het over. Dit zijn alle partijen." Slik... dit was dus les één in de cursus: hoe leer je iemand in record tempo een instrument te bespelen.
Verschillende personen spelen vanaf dat moment een belangrijke rol in mijn muzikale vorming: mijn vader, mijn oom de tuba-docent en de leden van het jongerenkoorcombo. De muziekleraar op school, ofschoon een aardige man, maakte weinig indruk. Mijn referentiekader op vinyl en cassettebandjes: Electric Light Orchestra, Boudewijn de Groot, The Beatles, Flairck, Focus. Mijn favoriete radio-programma's: Superclean Dream Machine, Folk live, Het Stenen Tijdperk, Poster, Ferry Maat's Soulshow, De Adje Bouman Top Tien, De Dikvoormekaar show en diverse locale radiopiraten.



In het jaar volgend op het vertrek van Hans Meester, verlieten door ondermeer onenigheid met de pastoor, veel van de koor -en comboleden de club. De drummer die één jaar ouder was dan ik, Emiel Janmaat en ik bleven als combo-leden over. Emiel speelde reeds enkele maanden gitaar, een instrument dat nu noodzakelijker geworden was dan drums en ongeveer twee jaar lang zouden wij twee om de week het geslonken jongerenkoor in de mis begeleiden. Hoe krijg ik zo snel mogelijk een instrument onder de knie, les twee. In onze zoektocht naar instrumentaaltjes voor tijdens de communie en voorafgaande aan de dienst, ontleedde ik geregeld van de radio opgenomen liedjes in melodie en akkoorden. Emiel zorgde voor toegevoegde en vervangende "interessantere" gitaarakkoorden en naar aanleiding van mijn "ongeveer zoiets" vond hij in no-time een passende slag.

3. Music for an unfinished film (hoofdthema)

4. Music for an unfinished film (variaties op het hoofdthema/opvulmuziek)

5. Music for an unfinished film (droevige scène)

6. Music for an unfinished film (spannende scène)

7. Music for an unfinished film (aftitelingsmuziek)




Deze muziek is door mij geschreven, voor een filmpje dat ik samen met drie klasgenoten voor maatschappijleer moest maken. De filmopnamen zijn daadwerkelijk gemaakt, maar nooit gemonteerd. Emiel en ik bewerkten de melodieën en akkoorden op onze gebruikelijke manier, zij het dat track 4 en 6 voornamelijk ter plekke ontstane improvisaties zijn. De opnamen zijn gemaakt in de kerk, na een repetitie van het koor.

In maart 1983 heb ik de melodie van het hoofdthema gepubliceerd in een speciale kunsteditie van de schoolkrant van het Alkwin Kollege in Uithoorn, waar ik destijds op school zat.


Bonustracks toegevoegd op 31 juli 2004:

8. De Vlieger
Mijn eerste "echte" compositie uit 1981, opgenomen op een zondagochtend tijdens de kerkmis.


9. Krantenkoppen
Bewerking voor 4 fluiten uit het eerste jaar van mijn studie schoolmuziek. Uitvoerenden: José Derksen, Daria Rhöse, Mirjam Slats, Jan Turkenburg